Om meg: 

Fortellingen i sentrum

Etter en lang yrkeskarriere som bokdesigner og illustratør i forlagsbransjen gikk min vei i 2006 naturlig videre over i rom og museum, gjennom nye studier i museumsformidling ble jeg ansatt som utstillingsdesigner på Naturhistorisk museum og arbeidet frem til 2018 med utstillingsdesign innenfor fagene biologi, geologi og botanikk.

Det er alltid fortellingen og innhold som har stått i sentrum. Kunst, estetikk, natur, litteratur og kultur, har vært en sterke inspirasjonskilder og drivkraft i arbeidet med design og form.

Deretter kom fasinasjonen for krigshistorie. I 2018 ble jeg ansatt som konseptutvikler og utstillingsdesigner for MiA Grini Museet (Grini fangeleir). Der arbeidet jeg med innholdsutvikling, konseptutvikling og design av de faste utstillingene. Etter ferdigstilling av utstillingene der i 2021, flyttet jeg over i MiAs kommunikasjons avdeling (et konsolidert museum med en samling av 20 museer, 30 besøks steder og flere kompetansesentre) hvor jeg nå jobber (deltid) på tvers med utvikling og design av utstillinger i for alle museene i MiA.

Det startet med kunst og kunstfag 

Behovet for å arbeide under frie kunstneriske rammer har vært et sterkt gjennom mitt arbeid hele veien, og utspilt seg i form av sideprosjekter som ikke var knyttet til begrensningene design fagene representerer. Denne stemmen har blitt sterkere og sterkere med årene.  

I 2021 ble det mer enn et sidespor. Jeg gikk ned i 60 % stilling for å dedikere mere tid til frie prosjekter. Fotografi, tegning og konseptuell kunst er de uttrykksformer som har ligget meg nærmest og vært mitt fortellerspråk. Som tredjegenerasjon i en familie med en 102 års fotohistorie og tradisjon innenfor fotografi er det kanskje ikke så overaskende. Dermed ble det konseptuelle, kunstfotografiet og tegningen der jeg fant min frie stemme.  

Hva kan jeg gjøre for deg? 

Jeg jobber tverrfaglig innenfor feltet design, utstillingsdesign, innhold og teknologi.   

Mine sterkeste kompetanseområder er konsept- og innholds utvikling og kunnskapsformidling gjennom design og form, og utvikling av fysiske interaktive læringsinstallasjoner i utstillingsrommet.  

Du kan bruke meg til hele, eller deler av utstillingsprosessen innenfor kompetanseområdene; 

Tjenester: 

Rådgivning, planlegging og ledelse:  

  • Prosjektledelse/destinasjonsledelse 

Utvikling og innovasjon:  

  • Destinasjonsutvikling/Ideutvikling/konseptutvikling/innholds utvikling  

Design og utforming: 

  • Planlegging, bevegelse og plassering av innhold i rom (narrativ) 

  • Utstillingsdesign (fysiske eller digitale installasjoner) 

  • Interaksjonsdesign 

  • Grafisk design 

Designprosess og innholds prosess i utstillinger henger gjerne tett sammen, og å jobbe helhetlig med innhold og design fra starten av gir ofte best resultat og anbefales.  

Bærekraftig utstillinger i fremtiden 

Jeg designer og former utstillinger bærekraftig, hvor materialvalg er en sentral del av designprosessen, og bruker gjerne resirkulerte materialer hvis det er mulig uten å gå på kompromiss med kvaliteten.  

Jeg vil gjerne bidra til å redusere negativ miljøpåvirkning og positiv endring gjennom design, og skape innendørs og utendørs læringsopplevelser.  

Se tidligere prosjekter

Kontakt:  

Hører gjerne fra deg!  

Ellen C. Cramer Seawall  
ellen@sjowall.no  
Tlf. 93825435  

About me: 

The story in the center 

After a long professional career as a book designer and illustrator in the publishing industry, in 2006 my path naturally continued into spaces and museums, through new studies in museum communication I was employed as an exhibition designer at the Natural History Museum and worked until 2018 with exhibitions within the subjects of biology, geology and botany. 

It has always been the story and content that have been at the center of my work. Art, aesthetics, nature, literature, and culture have been a strong source of inspiration and driving force in the work with design and form. 

Then came the fascination with second world war history. In 2018 I was employed as a concept developer and exhibition designer for the MiA Grini Museet (Grini detention Camp). There I worked with content development, concept development and design of the permanent exhibitions. After completion of the exhibitions there in 2021, I moved to MiA's communications department (a consolidated museum with a collection of 20 museums, 30 visitor places and several competence centers) where I now work (part-time) cross-functionally with the development and design of exhibitions in all the museums in MiA. 

Free artistic work and storytelling photography 

The need to work within a free artistic framework has been strong throughout my work, and unfolded in the form of side projects that were not linked to the formal limitations of the design. This voice has become stronger and stronger over the years. 

In 2021, it became more than a sidetrack. I chose to drop to a 60% position to dedicate more time to independent projects. Photography, drawing, and conceptual art are the forms of expression that have been closest to me and have been my narrative language.  

As the third generation of a family with a 102-year history and tradition within photography, it is perhaps not so surprising. Thus, the conceptual, art photography and drawing became where I found my free voice. 

What can I do for you? 

I work interdisciplinary in the fields of design, exhibition design, content, and technology. 

My strongest areas of expertise are concept- and content development and knowledge dissemination through design and form, and development of physical interactive learning installations in the exhibition space. 

You can use me for all or part of the exhibition process within the areas of expertise. 

Services: 

Consulting, planning and management: 

  • Project management/destination management 

Development and innovation: 

  • Destination development/Idea development/concept development/content development 

Design and layout: 

  • Planning, movement and placement of content in space (narrative) 

  • Exhibition design (physical or digital installations) 

  • Interaction design 

  • Graphic design 

The design and content process in exhibitions are often closely linked, and working holistically with content and design from the start often gives the best results and is recommended. 

Sustainable exhibitions in the future 

I design and shape exhibitions sustainably, where material selection is a central part of the design process. I prefer to use recycled materials, if possible, without compromising on quality. I would like to help reduce negative environmental impact and positive change through design and create sustainable indoor and outdoor learning experiences.